Son yıllarda grafikleri veya fizik motoru gibi özellikleriyle gözümüze sokulan oyunlar, yapay zeka bakımından eksiklikleriyle de dikkat çekiyor. İnanılması güç derecede saçma hareket eden NPC’ler yüzünden oyun zevki çoğu zaman alt seviyelere düşüyor. Bunun başlıca sebebi ise gerçekten “yapay bir zeka” yapılamaması.
Oyunlardaki sözde bağımsız zekaların büyük bir çoğunluğu scripting, yani bir hareket şeması da denebilir. Bunlar önceden belirlenmiş olan “eğer oyuncu ateş ederse en yakın cismin arkasına saklan” vb. hareket seçeneklerinin bulunduğu bir komut listesi olarak karşımıza çıkıyor genelde. Bu komutlar milyonlarca satır olabilir fakat gerçek oyuncu zekası ile kıyaslanamayacak kadar basit kalıyor.
Peki Neden İyi Bir Yapay Zeka Yapılamıyor?
Günümüzde yapay zeka denilince makine öğrenmesi denilen, bir algoritmaya kullanılacak alan için milyonlarca hareketin kaydedilip makinenin deneyim kazanması gerekliliği ortaya çıkıyor. Makine bir sonraki hareketi hem kayıtlarındaki deneyimler sayesinde hem de bu deneyimlerden çıkarttığı davranış şemaları ile gerçekleştirir. “Peki bu şekilde oluşturulmuş bir yapay zeka oyunlarda neden kullanılamıyor?” sorusunu sorduğumuzda ise 3 adet sorunla karşılaşıyoruz:
1- Yapay Zekanın Her Olasılığa Karşı Eğitilememesi
Yapay zekanın nereye kadar eğitilmesi gerektiğinin bir sınırı olmadığı gibi, makine öğrenmesi ile kısmi bir zekaya sahip olsa da hiç karşılaşılmamış bir olay karşısında kendi iradesi ile cevap veremiyor. Günümüz şartlarında teknolojinin çok hızlı geliştiği gerçeğini varsaysak bile tamamen kendi kendine var olabilen bir yapay zeka oyunlar açısından pek de zevkli olmayabilir. Her şeye cevabı olan bir zekanın insana karşı bir adım önde olması bir sorun olduğu gibi daha basit bir yapay zekanın da scripting yönteminden farkı kalmıyor maalesef.
2- Yapay Zekayı Eğitmenin Çok Uzun Sürmesi
Makine öğrenmesi kısa sürede halledilebilen bir işlem değil. Bu sebep, oyunlarda kullanılacak yapay zeka için büyük bir sorun yaratıyor. Çünkü oyun yapımcıları eserlerini belirlenen tarihlere yetiştirmekte sıkıntı çekerken bunun üstüne uzun süre gerektiren yapay zekayı oluşturma eklenirse işin içinden çıkmaları pek olası değil.
3- Bu Teknolojilerin Maliyeti
Her şey yolunda gitse bile yapımcıların karşısına maliyet sorunu çıkıyor. Geliştirilen yapay zekaya öğrenmesi için binlerce deneyim sunmak uzun süren test saatleri demek anlamına geliyor. Bu testler için harcanması gereken maliyet yapımcıların gözünü korkutuyor. En iyi ihtimalle geliştirme süreci için oyunculara bedava sunulsa bile bu sefer de tekrar süre sıkıntısı ortaya çıkıyor.
Her Şeye Rağmen Oyunlarda İyi Yapay Zekalar Kullanılabilir Mi?
Teknolojinin birçok alanında gördüğümüz yapay zekaların oyunlara da eklenmesini, düşünen NPC olarak karşımıza çıkmasını her zaman istiyoruz. Bunu bize sağlayacak olan şey günümüz şartlarında “Yapay Zeka Çipleri” olarak görünüyor. İşlemcilerin gelişmesi ile bu çiplerin yetenekleri bizleri şaşırtmıyor değil. Yeni nesil yapay zeka çipleri tamamı bu işlemler için özel tasarlanmış olan mimarilere sahip. Şimdilerde cep telefonlarımıza bile sığabilen yapay zekanın işlem yeteneği sınırlı olsa da, ilerleyen yıllarda insan zekasını geçecek gibi duruyor. Hiç kuşkusuz bu teknolojiler oyun yapımcıları tarafından oyunlara aktarılacak, bizlere de kaliteli bir oyun deneyimi sunulacaktır.
İşte bu noktada Google Stadia oyun sektörü için bir umut ışığı gibi duruyor. Google oyun sektörüne de el atması ile yapımcılara ekonomik destek sağlayarak bu çiplerinin oyunlarda kullanılmasını sağlayabilir, biz oyuncuların yüzünü güldürebilir diye umut ediyoruz.
doğru çıkarımların olduğu bir yazı olmuş gereksiz bilgiye yer verilmemiş.işime yaradı teşekkürler??